Veelvoorkomende voetproblemen of voetklachten bij Nederlanders

Je voeten zijn het belangrijkste onderdeel van je dagelijks leven en de basis van het menselijk lichaam. Waarschijnlijk loop je zo’n 50.000 kilometer tot je vijftigste verjaardag. Vanwege al dit gebruik is de kans groot dat je verschillende voetproblemen gedurende je leven zult ontwikkelen. Vele problemen zijn tijdelijk, echter bestaan er ook blijvende voetproblemen waar extra zorg bij nodig is.

Bij Luiten Orthopedie werken we dagelijks met het oplossen van voetproblemen

Het is onze missie dat we voetproblemen van cliënten oplossen zonder dat er last van hebben tijdens het dagelijkse leven. Dat doen we bijvoorbeeld door schoenen te maken die er alledaags en modieus uit zien zodat men niet direct weer dat je een voetprobleem hebt. Zo kun je onbezorgd genieten van je dagelijkse leven.

Welke voetproblemen of voetklachten verhelpen wij onder andere

Diabetische voet

Een diabetische voet is een voet die elke pathologie vertoont die direct het gevolg is van diabetes mellitus of een langdurige complicatie van diabetes mellitus. Aanwezigheid van verschillende karakteristieke diabetische voetpathologieën zoals infectie, diabetische voetzweer en neuropathische osteoartropathie wordt diabetisch voetsyndroom genoemd.

Vanwege de perifere zenuwdisfunctie geassocieerd met diabetes, hebben patiënten een verminderd vermogen om pijn te voelen. Dit betekent dat kleine verwondingen lange tijd onontdekt kunnen blijven. Mensen met diabetes lopen ook het risico om een diabetische voetzweer te ontwikkelen. Onderzoek schat dat de levenslange incidentie van voetzweren in de diabetesgemeenschap ongeveer 15% is en kan oplopen tot 25%.

Reumatische voet

Reumatoïde artritis (RA) is een aandoening die optreedt wanneer uw immuunsysteem uw gewrichtsweefsel aanvalt en pijnlijke ontstekingen en stijfheid veroorzaakt. Bijna 1,3 miljoen mensen in de Verenigde Staten hebben een vorm van RA.

RA kan ook vele delen van uw lichaam beïnvloeden, inclusief uw huid en inwendige organen zoals uw hart. Er zijn verschillende soorten symptomen die RA in uw voeten kan veroorzaken. Laten we op de details ingaan.

Spastische voet

Spastische voet- en enkelafwijkingen kunnen door verschillende oorzaken optreden en hebben ingrijpende gevolgen voor individuen en de samenleving. Presentaties kunnen klinisch variëren en een grondige klinische evaluatie, mogelijk met een dynamisch elektromyogram, is essentieel voor het selecteren van de meest geschikte behandeling. Niet-operatieve behandelingen, zoals orthesen, gieten, orale medicatie en zenuwblokken, kunnen effectief zijn, maar chirurgie is aangewezen als ze niet langer effectief zijn. Van de verschillende operatieve procedures om deze aandoening te behandelen, zijn split tibialis peesoverdracht en tendo Achilles-verlenging de meest uitgevoerde. Het is aangetoond dat meerdere chirurgische opties effectief zijn.

Platvoet

Platte voet verwijst naar het ontbreken van boog in je voet bij het staan. Dit is over het algemeen een genetische aandoening die alleen behandeling vereist als het lastig is tijdens langdurig sporten of staan. Als de aandoening u stoort, raadpleeg dan uw arts voor een diagnose.

De behandeling kan orthesen, pijnstillers of veranderingen in uw levensstijl omvatten.

Hielspoor

Pijn, ontsteking of zelfs een benig uitsteeksel aan de voorkant van de hiel kunnen symptomen zijn van een hielspoor. Hielsporen treden op vanwege een kalkafzetting die tussen je hiel en boog groeit.

Hielsporen kunnen worden gediagnosticeerd door de pijn die je in je hiel voelt of als gevolg van een andere voetaandoening, zoals fasciitis plantaris. Het kan moeilijk zijn om deze aandoening zelf te diagnosticeren.

Je moet je voeten laten rusten, je schoenen evalueren en naar je arts gaan als je hielpijn ervaart. Heelsporen kunnen worden behandeld met koude kompressen, medicijnen, fysiotherapie en mogelijk een operatie.

Hallux valgus

Hallux valgus is een progressieve voetvervorming waarbij het eerste metatarsofalangeale gewricht wordt aangetast en vaak gepaard gaat met aanzienlijke functionele handicaps en voetpijn.

Dit gewricht wordt geleidelijk subluxed, wat resulteert in een ontvoering van de eerste middenvoets terwijl de vingerkootjes adducteren.

Dit leidt vaak tot de ontwikkeling van zacht weefsel en botuitsteeksel aan de mediale kant van wat een eeltknobbel wordt genoemd. In een laat stadium leiden deze veranderingen tot pijn en functioneel tekort: d.w.z. gestoord lopen.

Hamerteen

Mallet of hamerteen resulteert in een gebogen teen die naar beneden wijst in plaats van naar buiten. Zoals bij veel voetcondities, kan de hamer teen het resultaat zijn van genetica, schoeisel dat niet goed past, of andere voetproblemen zoals hoge bogen of eeltknobbels. Artritis of een teenblessure kan ook de oorzaak zijn van een hamerteen.

Deze aandoening kan pijnlijk zijn bij het lopen of strekken van uw voet en u kunt mogelijk niet met uw teen wiebelen. Het dragen van schoenen die de juiste pasvorm hebben en het gebruik van OTC-voetkussens en -kussens kunnen uw symptomen helpen.

Maak gerust een afspraak
Jeroen_Filippi